Varför blogga om det skrämmer livet ur en?

Inlägg 1

Citatet ovan illustrerar min spontana reaktion i det allra första mötet med sociala medier. Jo, i princip så här kände jag 2007, när en efter en i umgängeskretsen började använda Facebook och dela med sig om allt mellan himmel och jord. Jag kunde inte för mitt liv förstå varför de ville blotta sig på det viset! Numera finns det ett FB-konto i mitt namn, men föga förvånande är jag den typen som till 99% iakttar och endast i sällsynta fall delar med sig av personliga tankar och åsikter online. Från och med nu är det slut med det. Det är dags att visa lite hud.

Jag har precis börjat på kursen ”Att skriva och publicera i digitala medier” på Malmö Högskola, och startat denna blogg, kanske som en form av terapi. Syftet är att ta de första trevande stegen genom det digitala landskapet: att börja reflektera, skriva och undersöka potentialen som dessa medier har för att bygga starka varumärken. I bagaget finns nämligen 8 års erfarenhet som PR-konsult inom olika livsstilsbranscher. Och alltför ofta ser jag ett nyhetsflöde fullt av företag, organisationer och individer som ägnar sig åt en huvudlös och irritationsskapande jakt efter uppmärksamhet, likes och delningar. Som prioriterar kvantitet framför kvalitet. Frekvens framför innehåll. Clickbaits framför integritet.

Vad finns det för möjligheter bortom bruset?

Men som introvert skribent är det här med att blogga inte helt oproblematiskt, även om nätet också kan vara en utmärkt plattform för oss att nå ut, utan att behöva stå på barrikaderna och sälja ett budskap IRL (läs: nätverka). Det är vi liksom inte 100% bekväma med. Personligen har jag känt mig som en blöt fläck efter mången mässa och mingelevent. Se där! En åtminstone halvnaken sanning, redan i första inlägget.

Oavsett ser jag fram emot att påbörja resan mot en förståelse för vad som krävs för att uppnå en meningsfull digital kommunikation, som både når ut till målgruppen och skapar värde för den, samt vad min egen roll som skribent ska vara i det hela. Om vi kommer att nå en slutdestination, eller om vi går vilse på vägen, låter jag däremot vara osagt.

Som färdkost kan jag rekommendera den svenska inredningsbloggen Trendenser, som är ett bra exempel på just välarbetat innehåll med tydlig linje. Det är också den blogg jag följer mest i mitt jobb.

Kommentera

