Om fyra månader vill jag kunna skämmas för detta blogginlägg

I slutet av augusti var det sommarfest på den PR-byrå i Köpenhamn som jag normalt spenderar mina dagar på, och temat var svensk kräftskiva. Efter att bara en bråkdel av kräftorna hade konsumerats (danskarna på jobbet är tydligen inga fans) och diverse tal och snapsvisor hade avverkats, var det dags att tacka för den här gången. Jag fick en bukett blommor och lyckönskningar från mina chefer och ställde mig därefter upp och berättade bland annat hur mycket jag såg fram emot att påbörja denna kurs: ”Inte på grund av att digitala medier är snabba, utan för deras demokratiska potential”. Tji fick jag.

”Man måste genom skam, man måste genom drömmar. Man måste dö några gånger, innan man kan leva”

Jag är inget Håkan Hellström-fan, har aldrig riktigt förstått hypen. Men under arbetet med essäuppgiften till denna kurs satt jag på ett favoritkafé i staden och kämpade febrilt med att fånga och få strukturerat alla flyktiga funderingar, när denna låt spelades. Orden fastnade.

Det slår mig hur okritiskt och onyanserat jag har förhållit mig till digitala medier. Jag har för mig själv ifrågasatt om det skenbara tempot på dessa medier egentligen är bra (det syns ju till exempel inte hur mycket tid och planering som ligger bakom en bra strategi). Men begrepp som filterbubblor och algoritmer som sållar bort oliktänkande information har inneburit helt nya perspektiv på dessa medier ”som är till för alla och som gynnar alla”.

Att vi tar yttrandefriheten för givet i Sverige och tror att den är oberoende av fysisk lokalitet när vi postar något på nätet, en illusion som fallet med de brittiska turisterna som blev fällda för kritiska inlägg utomlands slagit hål på. Det är minst sagt en ögonöppnare för att vi som privatpersoner på detta sätt träder ut i offentligheten, och att det kan få allvarliga konsekvenser. Och sist men inte minst: även om dessa plattformar tillåter ett offentligt samtal i teorin, så behöver det inte betyda att det är så i praktiken, vilket denna studie visar. Mänsklig gruppmentalitet försvinner såklart inte bara för att interaktionen sker på nätet.

Men samtidigt som rödfärgen har stigit så har jag fokuserat på att utveckling så klart är något bra. Nyligen föll jag över denna trösterika artikel, som argumenterar för att ha ett ”growth mindset” istället för ett fixerat sådant.

Så nu hoppas jag att fler åsikter och reflektioner kring digitala medier ska komma på skam under resten av terminen. Kill your darlings får gälla inte bara för textstycken utan också för inställningen till dessa medier. I bakhuvudet tänker jag ha Lisa Irenius krönika ”Sju anledningar till att förhålla sig kritiskt till sociala medier” – men såklart också förhålla mig kritisk till den.

2 thoughts on “Om fyra månader vill jag kunna skämmas för detta blogginlägg”

  1. Ett mycket intressant inlägg. Jag känner precis som du att man har sin egna bild av digitala medier, eller egentligen medier överhuvudtaget, och så spricker den bubblan så fort man börjar läsa om det. Det är ett oerhört komplext och föränderligt ämne och det är omöjligt att förespå mediernas framtid.

    Jag gillar hur du infogar flera länkar till vidare läsning om det du pratar om. På så sätt kan du vara kort och koncis i dina inlägg men erbjuder mer information om läsaren så vill. Något jag skulle vilja tillföra i min blogg!

    Trevlig helg och tack för ditt inlägg!

    Gilla

  2. Det vi gör på nätet påverkar vår verklighet och du lyfter fram väldigt viktiga exempel. Du får mig att tänka till, och jag tycker också det viktigt att förhålla sig kritiskt till sociala medier. Vi kan inte bara publicera vad som helst utan att tänka. Vilket många idag nog gör, tänker att ”det som händer på sociala medier, stannar på sociala medier”. Men så är det ju egentligen inte… Informationen sparas, delas och kan lätt hamna i fel händer.
    Vi hänger på sociala medier så mycket, men ändå vet vi ingenting. Så känns det. Tur att vi får lära oss en massa nyttigheter nu under hösten. Förhoppningsvis känner vi oss klokare i mitten av januari när kursen är slut.

    Gilla

Kommentera

