Kan vi släppa kontrollen över storytelling i sociala medier?

True transmedia storytelling is apt to emerge through structures which encourage co-creation and collaboration, but (…) the more a media producer moves in this direction, the greater the challenges of coordination and consistency become.

http://henryjenkins.org/2011/08/defining_transmedia_further_re.html

Själva tanken svindlar för ett kontrollfreak, som har vigt sitt arbetsliv åt koordinerad och konsistent varumärkeskommunikation, och därför är van vid att väga varje tanke och ord på guldvåg. Allt detta ska plötsligt delvis lämnas över till andra, i och med de sociala medierna – där historier utvecklas över olika plattformar och får nya perspektiv och infallsvinklar via olika ”prosumenter”. Själva kulturen på dessa medier kräver alltså ett visst mått av is i magen för den som har ansvaret för ett varumärke.

Och steget från interaktivitet till delaktighet känns såklart ännu större – det är en väsentlig skillnad mellan att ge läsaren/följaren möjlighet att lajka, dela och kommentera, och att låta dem vara med och utforma berättelsen i grunden. Samtidigt är det väsentligt för att skapa upplevelse och engagemang, framförallt hos den yngre generationen, som i princip är födda med pekfingret på en skärm.

Det gör att man framöver måste ställa sig frågan: När storytelling inte längre kan följa ett fastställt mönster, vad händer med den klassiska berättarstrukturen? Får vi en ny typ av berättande, en som inte går att definiera eller utgå från i förhand, utan endast analysera och reflektera över i efterhand?

Det skulle i så fall betyda att de sociala medierna har styrt berättarkulturen mot att i allra högsta grad vara en gemensam sådan, där ”många kockar” gör att historien och dramaturgin kan ta en vändning som upphovsmannen inte hade avsett. Men det blir inte nödvändigtvis sämre soppa för det: Om man tar ett steg tillbaka är detta egentligen inte något nytt. Precis som med gamla tiders sagoberättande och återberättande kring lägereldar, har vi storyn med oss hela tiden och den är vår att återberätta och utveckla på det vis vi föredrar. Så egentligen är principen den samma: Du har inte kontroll och har aldrig haft. Kanske framgången för transmedial storytelling på de sociala medierna bara är en skarp påminnelse om detta.

Annonser

2 thoughts on “Kan vi släppa kontrollen över storytelling i sociala medier?”

  1. Ett mycket intressant inlägg! Mina tankar styrdes till hur myter, faktoider och sägner har uppstått genom historiens gång. Ta vikingarna till exempel. Vikingarna reste runstenar där de beskrev sina barbariska mördarresor genom Europa, något som fick andra människor på sin tid, ända fram till idag att hysa stor respekt och kanske till och med förakt mot dem. När man senare hittade hjälmar med horn från samma tid antog man att det var de barbariska vikingarna som bar på dem, när det i själva verket förmodligen bara var präster vid speciella högtider. (Vikingarna var förmodligen inte alls så tuffa som de beskrev sig själva på runstenarna, man kanske kan se det lite som deras tids graffitti där de ville vara tuffa).

    På samma sätt kan myter och sagor växa fram idag på internet. Någons originalinlägg kan komma att skrivas om och förskönas av andra personer och till slut har vi en story som inte stämmer överens alls med verkligheten.

    Måste också bara säga att du är grym på att skriva!

    Gilla

  2. Jätteintressant vinkel av transmedialitet! Du bygger upp inlägget snyggt genom att inleda det med hur det kan vara att behöva släppa kontrollen över det man skapat, till att reflektera kring storytelling och knyta ihop det med en historisk återblick. Det är ju precis som du säger, en berättelse har alltid blivit återberättad och det är ju det som är meningen. Det är mer eller mindre okontrollerbart. Kanske är det när människor vill återberätta ens berättelse och bygga vidare på den, som man skapat något som verkligen är bra? Tack för intressant läsning! /Hanna

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s