Att skriva eller inte skriva – det är frågan

Om man ska sammanfatta de senaste månadernas intensiva textproducerande, teoriläsande och egna reflekterande kring att skriva och publicera i digitala medier, så är det med detta ord: Ambivalens.

Å ena sidan: Ett oräkneligt antal plattformar, tillgängliga för ”alla och envar” att göra sin röst hörd, en möjlighet att skriva om (nästan) vad man vill, när man vill och hur man vill.

Å andra sidan: En bottenlös ocean av texter/budskap/åsikter, en aldrig sinande ström av information, en stressfaktor i ett redan hektiskt liv.

Framförallt har en viss vanmakt kring det senare vuxit sig större och större med kursens gång. Även i mitt första blogginlägg för 4 månader sedan var ambivalensen stor, men jag avslutade ändå inlägget så här: ”Oavsett ser jag fram emot att påbörja resan mot en förståelse för vad som krävs för att uppnå en meningsfull digital kommunikation, som både når ut till målgruppen och skapar värde för den, samt vad min egen roll som skribent ska vara i det hela”. 

Att skriva och att tänka i termer av ”content” som skapar värde för målgruppen har varit roligt, givande och lärorikt, för att använda några slitna adjektiv. Så check på den. Det är att nå ut som är det svåra. Det riktigt svåra. Det till synes halvt omöjliga.

Varje medium har såklart sina möjligheter och begränsningar, men för mig återstår den nöten på att knäcka vad gäller de digitala. Kanske är jag pessimistisk, kanske realistisk. För trots att man kan läsa på och lära sig många tips och tricks, och använda sig av dem, så är bruset fortfarande kompakt. Vad är det som ska till för att nå ut?

Visst har vi övat, använt oss av diverse tricks. Skrivit kortare och mer kärnfullt. Skrivit för att bli skumläst. Fetmarkerat det viktigaste, dragit ut texten luftigare. Länkat till andra källor, slängt in en och annan GIF för att göra det hela mer attraktivt. Övervägt sammanhang, nyckelord, hashtags, sökvägar, ”user journeys”, bästa tidpunkt för publicering och målgruppernas digitala beteende.

Men än så länge är min uppfattning att de tekniska knepen bara når så långt. Det återstår en hel del jobb kring att identifiera och reflektera kring vad som ska till för att uppnå digital genomslagskraft, vilka faktorer och omständigheter som gör att innehållet faktiskt når ut och inte bara drunknar i flödet.

Det får bli nästa steg på resan mot målet ovan.

2 thoughts on “Att skriva eller inte skriva – det är frågan”

  1. Ett fint och reflekterande inlägg där du genom att lyfta fram din ”oförmåga” med att nå igenom bruset ändå lyckas få mig att känna att du har koll på detta. Och precis som du säger så räcker de tekniska knepen och diverse strategier bara en bit på vägen. Jag tycker speciellt om stycket där du rabblar alla knep vi lärt oss och fått prova på under terminen. Men visst ifrågasätter även jag hur långt dessa taktiker räcker i ”det kompakta bruset”, som du så träffande uttrycker det. Oavsett så tror jag att denna termin tagit oss en bit närmare målet, och förhoppningsvis även gett oss vad vi behöver för att sticka ut i arbetsmarknadens brus. 🙂

    Gilla

  2. Du sätter fingret på en av de stora frågorna i ditt inlägg: hur når man egentligen ut? Jag tror, precis som du, att man egentligen kan vara hur duktig som helst på att skapa content – men att det krävs något annat, något je ne sais quoi, för att nå ut. Och hur skapar man det? När jag ser mig omkring i det digitala medielandskapet ser jag en mängd individer som skriver om det som ligger dem nära; som tror på sin kompetens och som inte är rädda för att visa den för andra. Någonstans på vägen har jag förlorat den tron på mig själv och mitt skapande och därför delar jag inte heller gärna. Men hur gör man? Måste man? Måste jag stressa ännu mer? Bara tanken på att det krävs fyrdubbelt arbete för att nå ut med något som redan tagit så otroligt lång tid att producera får mig att vilja fly ut i skogen, undan alla måsten, och sitta i nån stuga med en trave böcker och en kopp varm choklad. Jag tycker att du resonerar väldigt bra, fint och konkret om något som jag tror att de flesta står inför – inte minst i vår bransch. Tack för trevlig läsning!

    Gilla

Kommentera

